Alkos trendrapport 2025

Vilka trender råder i dryckesvärlden just nu? Alko har sammanställt aktuella fenomen som speglar förändringar i konsumenternas val.

Sociala medier driver snabba, virala trender inom drycker, precis som på andra områden. Större dryckestrender utvecklas dock långsammare och påverkas av långvariga tendenser som att värna om välbefinnande, söka upplevelser och vara prismedveten.

Trend 1: Alkoholfritt tar över

Stilar och användningsområden för alkoholfria drycker blir allt mer varierade. En ny företeelse är att alkoholfria alternativ inte bara ersätter alkoholhaltiga drycker, utan även andra typer, som läskedrycker.

Nya stilar inom alkoholfritt försöker inte nödvändigtvis efterlikna alkoholhaltiga drycker. Ett exempel är sparkling tea, mousserande te, som är på uppgång.

Trend 2: Blanddrycker utmanar öl

Blanddrycker, såsom smaksatta long drinks, fortsätter att vara populära. Hard seltzers, alkoholhaltiga bubbelvatten, har etablerat sig och nya drycker som inte passar in i traditionella kategorier dyker upp, vilket skapar konkurrens för öl.

Bekvämlighet är nyckeln. Efterfrågan på färdigblandade cocktails, mocktails och kanske snart även färdigmixade cocktailbaser ökar. Även hantverksprodukter gör entré i detta segment.

Trend 3: Sötma är tillbaka i rampljuset

Sötma får ta plats i drycker. Trenden syns både i populariteten hos long drinks och i att det långvariga greppet för extremt torra vinstilar börjar försvagas.

Exotiska smaker är trendiga. Samtidigt växer bitterhet som en smaktrend, delvis tack vare spritz-cocktails.

Utseendet är en del av upplevelsen, och därför är färgglada och visuellt imponerande drycker eftertraktade. Sociala medier skapar trender för det visuella.

Trend 4: Söker nya upplevelser

Unika smakupplevelser lockar konsumenter. Inom vin ökar intresset för regioner som Georgien, Grekland, Slovenien, Schweiz samt Juras och Savoies områden i Frankrike. Även ovanliga druvsorter fascinerar.

Premiumalternativ till champagne växer, som Spaniens Corpinnat, Italiens Alta Langa och Franciacorta, samt engelska mousserande viner.

Inom öl fokuserar experimentlustan på humlesorter, exempelvis från Nya Zeeland, samt stilar som vildjästa och fatlagrade öl.

Trend 5: Klassiska drycker för avkoppling

Kvalitetsviner och andra drycker tilltalar konsumenter som uppskattar tillgänglig lyx. Klassiska drycker håller sin ställning som avkopplings- och njutningsdrycker.

En spirande trend är att drycker inte längre lika ofta köps specifikt för att matcha en viss maträtt. Detta kan tyda på en mer avslappnad inställning till mat- och dryckeskombinationer.

Trend 6: Är vin inte för generation Z?

Vinkonsumtionen minskar globalt, vilket påverkar den exklusiva fine wine-kategorin. Framför allt visar generation Z, som nyligen nått vuxen ålder, större intresse för andra dryckestyper än vin.

För vinindustrin krävs nya tankesätt för att nå generation Z. Äkthet och hållbarhet är avgörande, tillsammans med att erbjuda starkare historier och upplevelser.

Trend 7: Kartongförpackningar i festbordet

Alternativa förpackningar till traditionella, tunga glasflaskor blir allt vanligare i takt med att dryckesindustrin tar itu med klimatförändringarna. Det finns redan många alternativ, och fler innovationer är på väg.

Vi befinner oss i en brytpunkt, där förpackningens etiska aspekter väger allt tyngre i konsumenternas val. Nya förpackningstyper blir allt mer accepterade och börjar nu betraktas som tillräckligt fina för festliga sammanhang.

Trend 8: Konsumenterna har en prisgräns

Priset styr köpbeslut. Kvalitet uppskattas, men det finns en gräns för hur mycket man är villig att betala. Billigare alternativ efterfrågas nu inom alla dryckestyper.

Mindre förpackningsstorlekar möter kraven från strama budgetar och gör det möjligt att njuta av smakupplevelser på ett sätt som är förnuftigt både för plånboken och hälsan.