Miten Alko valitsee tuotteet?

Alkossa on tarjolla kaikkiaan tuhansia erilaisia tuotteita kymmenistä eri maista. Tutustu, miten tuotteet päätyvät Alkon hyllyille.

Alkon tavoitteena on monipuolinen ja mielenkiintoinen, jatkuvasti kasvava ja uudistuva valikoima. Joka vuosi Alkon valikoima uudistuu yli tuhannella tuotteella. Yhdessä myymälässä on 150–3 000 tuotetta myymälän koon mukaisesti. 

Millä perusteella Alko valikoi tuotteensa?

Alkon valikoima perustuu asiakkaiden tarpeisiin. Alkon tuoterepertuaari koostuu yli 200 tuotesegmentistä, joiden avulla varmistetaan laaja ja asiakaslähtöinen valikoima jokaisessa myymälässä. Alko seuraa jatkuvasti tuotteidensa kysyntää. Mitä enemmän kysyntää, sitä useammassa myymälässä tuote on tarjolla.

Alko huomioi asiakkailta tulleet toiveet ja palautteet sekä lisäksi tutkii jatkuvasti viimeisimpiä trendejä. Toiveiden, palautteiden ja trendien perusteella Alko tekee ostosuunnitelman ja päätökset, millaisia tuotteita valikoimaan tarvitaan. Myös uutuuksia ja erikoisuuksia on tarjolla myymälöissä asiakaskysynnän ja toiveiden mukaan.

Mistä Alkon tuotetarjonta koostuu?

Tuotetarjonnan runko muodostuu tuotteista, joilla on ympärivuotista kysyntää. Valikoimaa täydentävät kausituotteet, kuten esimerkiksi kesän roseeviinit ja jouluglögit, sekä harvinaisemmat erikoisuudet. Erikoiserät ovat myynnissä rajallisen ajan, ja ne vaihtuvat jatkuvasti sesonkien ja trendien mukaisesti.

Alko hakee vakiovalikoiman tuotteet sekä kausituotteet ja erikoiserät tuotehauilla, jotka ovat avoimia ja julkisia kaikille. Alkolla on myös erillinen tilausvalikoima, johon tavarantoimittajat ja tuottajat voivat saada tuotteet ilman hakua. Kaikki tilausvalikoimankin tuotteet ovat tilattavissa Alkon verkkokaupasta, ja niitä löytyy myös myymälöiden hyllystä täydentämässä muuta valikoimaa.

Miten tuotteiden hakuprosessi etenee?

Alko julkistaa tuotehakuja jatkuvasti ostosuunnitelman mukaisesti. Näihin hakuihin tavarantoimittajat ja tuottajat tarjoavat hakua vastaavia tuotteita ja toimittavat tuotenäytteet arviointia varten. 

Alkon asiantuntijaraati arvioi tarjotut tuotteet ensin aistinvaraisesti. Raati pisteyttää ne ja valikoi niistä parhaat sekä parhaiten asiakastarvetta vastaavat tuotteet. Tämän jälkeen Alko analysoi ne laboratoriossa ja varmistaa tuotteiden lainmukaisuuden. Tässä yhteydessä tuotteista tarkistetaan esimerkiksi alkoholiprosentti, viinien sokeripitoisuus tai oluiden katkeroainepitoisuus. Kun tuote on läpäissyt testit, se otetaan valikoimaan. Vuonna 2016 Alko arvioi 7 800 tuotetta aistinvaraisesti. Näistä noin 700 päätyi Alkon valikoimaan.

Alkon neljä valikoimatyyppiä

Vakiovalikoima

Vakiovalikoimassa on tuotteita ympäri maailman. Vakiovalikoiman tuotteet muodostavat valikoiman rungon.

Erikoiserät

Erikoiserät ovat rajallisen ajan myynnissä olevia ruoan ja juomien ystäville sekä harrastajille suunnattuja tuotteita.

Tilausvalikoima

Tilausvalikoima koostuu tuotteista, joita tavarantoimittajat tarjoavat kauttamme myyntiin omista varastoistaan.

Kausituotevalikoima
Kausituotevalikoima sisältää tuotteet, jotka ovat valikoimassa erityistä sesonkia tai tapahtumaa varten.

Miten myymälän valikoima koostetaan?

Alkon koko tuotevalikoima ei mahdu yhteen myymälään. Myymälässä on 150–3 000 tuotetta myymälän koon mukaisesti. Kaikissa myymälöissä on Suomen ostetuimmat tuotteet. Lisäksi jokainen myymälä täydentää valikoimaansa paikallisen kysynnän perusteella. Erikois- ja huippumyymälöissä, joita on suuremmissa kaupungeissa ympäri Suomen, on tarjolla kattava valikoima jatkuvasti vaihtuvia erikoisuuksia. Koko Alkon valikoima on saatavilla verkkokaupasta ja tilattavissa mihin tahansa myymälään tai noutopisteeseen.

Entä jos asiakas ei löydä mieluista tuotetta myymälästä?

Tuotetta kannattaa kysyä myymälän henkilökunnalta. Se saattaa löytyä jostain toisesta Alkon myymälästä tai verkkokaupasta. Henkilökunta voi myös suositella vastaavia tuotteita myymälän omasta valikoimasta. Koko saatavilla olevien tuotteiden valikoima on myös tilattavissa verkkokaupasta.

Jos jotain juomaa ei Alkon tuhansien tuotteiden valikoimasta löydy, voidaan tehdä erikoistilaus, jossa tuotteet etsitään maailmalta.

Kannattaa aina kertoa toiveensa ja antaa palautetta Alkolle. Sen voi tehdä henkilökohtaisesti myymälässä tai verkkosivujen palautelomakkeella. Asiakaspalvelu auttaa asiakasta kaikissa tilanteissa myymälöiden aukioloaikoina.

Miten myymälähenkilökunta pysyy ajan tasalla uusista tuotteista?

Alko kouluttaa henkilökuntaansa jatkuvasti. Jokainen alkolainen saa vuosittain keskimäärin 25 tuntia tuotekoulutusta. Siksi myyjät pystyvät neuvomaan asiakkaita mieluisan tuotteen löytämiseksi ja suosittelemaan niitä eri käyttötilanteisiin, esimerkiksi juhlaan tai tietylle ruoalle.