![](/INTERSHOP/static/WFS/Alko-OnlineShop-Site/-/Alko-OnlineShop/fi_FI/Muut%20kuvituskuvat/Vastuullisuus/Kuljetuskuva.jpg)
#nofilter: Tuotteita maailman joka kolkalta – ja päästöjä kuljetuksista
Kuljetusten päästöjä voidaan vähentää muuttamalla viinien pakkaus- ja rahtaustapoja. Rahtaus laivalla isoissa 25 000 litran flexitankeissa – jotka ovat kuin erittäin suuria hanaviinipakkauksia - ja pullotus/pakkaus vasta määränpäässä aiheuttavat pienimmät päästöt. Kun yhteen konttiin mahtuu n. 12 000 viinipulloa, imaisee flexitankki noin 32 000 lasipullon verran juomaa. Lasinen ns. kevytpullo painaa noin 300-400 grammaa, eli 20-30% normaalia vähemmän. Muoviset PET-viinipullot ovat kaikkein kevyimpiä, vain n. 50 grammaa. Eikä unohdeta hanapakkauksia: lavallinen painaa alle kolmasosan verrattuna samaan määrään lasipulloihin pakattua viiniä. Mitä suurempi pakkauskoko, sen pienempi kuljetuksen hiilijalanjälki litraa kohden.
Kaikkein epäekologisinta on, jos tuote pääsee pilaantumaan kuljetuksen aikana. Tärinä, lämpötilanvaihtelut tai jäätymisvaara aiheuttavat onneksi harvoin suurempia ongelmia, sillä kontit pakataan tiiviisti ja niitä säilytetään rahtilaivoilla kannen alla suojassa auringolta ja pakkaselta. Maantielläkin käytetään lämpösäädeltyjä kuljetuksia.
Lasipulloon viinin pakkaustapana liittyy vuosisatainen perinne sekä paljon esteettisiä - ja laatumielikuvia. Millainen pakkausinnovaatio voisi syrjäyttää perinteisen suosikin? Mitä ajatuksia tämä sinussa herättää?
Voit seurata tätä keskustelua sosiaalisen median kanavillamme Facebookissa, Instagramissa ja Twitterissä.