#nofilter – onko vastuullisuus todellisuutta vai kiiltokuvaa

Alkoholijuomien vastuullisuuden suuria haasteita ovat pitkät kansainväliset hankintaketjut. Varsinkin jos tuotteita ei pystytä jäljittämään alkutuotantoon asti, siellä vallitsevat työolot ja ympäristön suojelun taso jäävät pimentoon. Alko haluaa herättää avointa keskustelua näistä ja muista vastuullisen toiminnan haasteista teemalla #nofilter #läpinäkyvyys.

Me Alkossa haluamme olla vastuullisia kaikessa toiminnassamme. Olemme pitkään tehneet vastuullisuustyötä tavarantoimittajiemme kanssa, sekä olleet mukana kansainvälisessä yhteistyössä muiden pohjoismaisten alkoholimonopolien ja BSCI:n kanssa. Olemme nähneet, että vaikeisiinkin ongelmiin voidaan kehittää toimivia ratkaisuja yhdessä kehittämällä. Nyt olemme päättäneet lisäksi kutsua tähän keskusteluun mukaan niin kuluttajia kuin muiden alojen yrityksiä.

#nofilter-viesteillään Alko haastaa paljastamaan todellisuuden täydellisen kuvan takana. Sen sijaan, että elämä on ulkopuolisin silmin kuin satukirjasta, jaamme todellisia tarinoita ja tilanteita kuvien takana. Kantavana ajatuksenamme on, olisiko aika pysähtyä miettimään miten suodatettu todellisuus vaikuttaa maailmaan ja kuinka paljon annamme sen ohjata asenteitamme, käyttäytymistämme tai valintojamme.

Kampanjamme jakautuu kolmeen osaan. Lokakuussa 2016 Alko aloitti yhteistyöllä kymmenen suomalaisen bloggaajan kanssa, jotka saivat tehtäväkseen kirjoittaa läpinäkyvyyden teemasta omasta elämässään. Sen sijaan, että elämä näyttää ulkopuolisen silmiin kuin satukirjalta, ideana on jakaa todelliset tapahtumat ja viimeistelemätön todellisuus kauniiden kuvien takana.

Samaan aikaan me alkolaiset ryhdyimme jakamaan tietoa ja tilanteita ”kulissien takaa” liittyen Alkon vastuullisuuteen aloittaen hankintojen sosiaalisen ja ympäristövastuun näkökulmista. 

Kolmannessa haarassa kutsumme mukaan keskusteluun tuotevalikoimamme tuottajia. Olemme kampanjan alkaessa kertoneet aikeestamme lisätä läpinäkyvyyttä hankintaketjun haasteellisiin vastuullisuuskysymyksiin, tuotteiden jäljitettävyyteen ja kestävään kehitykseen kaiken kaikkiaan.

Voit osallistua tähän keskusteluun sosiaalisen median kanavillamme Facebookissa, Instagramissa ja Twitterissä.

#nofilter