Tällainen on Alko

Keskeiset tekijät alkolaisessa kulttuurissa ovat onnistumisia tukeva johtaminen ja esimiestyö sekä oman osaamisen kehittäminen ja osaamisen jakaminen kollegoille.

Monimuotoisuus ja yhdenvertaisuus on meille tärkeää: että jokainen alkolainen tulee hyväksytyksi sellaisena kuin on, riippumatta esimerkiksi iästä, seksuaalisesta suuntautumisesta, kulttuuritaustasta tai uskonnosta. Erilainen osaaminen, kyvyt ja kokemustaustat ovat meille työyhteisönä iso rikkaus ja voimavara.

Osaaminen ja koulutus

Henkilöstön osaaminen on Alkossa ylpeyden aihe ja siihen panostetaan. Alkolainen osaaminen on vahvaa ja monipuolista tuotetuntemusta, osaamisen jakamista ja huipputason asiakaspalvelua.

Jokaiselle alkolaiselle taataan hyvä perehdytys työn tekemiseen sekä vahva perusta tuote- ja palveluosaamiseen. Tarjolla on myös verkkokoulutuksia ja digitaalisia työkaluja oppimiseen ja osaamisen jakamiseen.

Alkolaista tuoteosaamista vahvistetaan ajankohtaisin sesonkikoulutuksin sekä syvemmälle sukeltavin jatkotason koulutuksin, joissa käsitellään ajankohtaisia sesongin teemoja, asiakaskohtaamisia sekä myymälän työkaluja ja -tapoja. Vuonna 2018 koulutuksissa korostuivat hyönteisruoat, kuohuviinit sekä erityisesti ruuan ja juoman vastuullinen yhdistäminen. Koulutusten teemoja olivat mm. Australian viinit, uudet kuohuviinien makutyypit, Chilen viinit ja ajankohtaiset viskitrendit.

Kaikkiaan alkolaisen asiakaspalveluhenkilöstön palvelu- ja tuoteosaamista kehitettiin keskimääräisesti neljän työpäivän verran vuodessa. Osaamisen kehittymisessä pääpaino on työssäoppimisella. Opimme ja jaamme osaamistamme tekemällä ja työskentelemällä yhdessä erilaisissa työympäristöissä ja tiimeissä käyttäen erilaisia digitaalisia työkaluja.

Alkon asiakaspalvelijoilla on käytössä osaamisperusteinen palkkausjärjestelmä eli omalla osaamisen kehittymisellä pystyy vaikuttamaan myös omiin ansioihin.

Innostumalla onnistumisia

Seuraamme säännöllisesti henkilöstökokemustamme kahdesta kolmeen kertaa vuodessa toteutettavalla henkilöstökyselyllä. Kyselyn pohjalta tärkein henkilöstökokemuksen kokonaisuudesta kertova mittarimme on innostusindeksi. Vertailuyrityksiin nähden alkolaiset työyhteisöjen arviot ovat vuosi toisensa jälkeen olleet vertailuaineistoa korkeammat ja tulokset kertovat, että alkolaiset työyhteisöt ovat huipputiimejä.

Tavoitteenamme on, että henkilöstömme onnistuminen ruokkii innostumista, mikä puolestaan tuottaa uusia onnistumisia. Haluamme tarjota myyjillemme mahdollisuuksia kehittyä myös erilaisten oman päätyön ohessa tehtävien roolien kautta, esimerkiksi myymälässä työskentelevä myyjä voi toimia myymälätyön ohessa kouluttajana tai asiakaspalvelukeskuksessa asiantuntijana.

Vastuullisuus Alkon asiakaspalvelun perustana

Vastuullinen alkoholinmyynti on Alkon perustehtävä ja Alkon asiakaspalvelun perusta. Alko tekee vahvaa työtä vastuullisen asiakaspalvelun sekä laadukkaiden tuotteiden varmistamiseksi ja ruoka- ja juomakulttuurin edistämiseksi. Vastuullisuus on mukana jokaisen alkolaisen työssä ja tavoitteissa ja henkilöstöä koulutetaan vastuullisuusasioihin aktiivisesti.

Maailmanluokan asiakaspalvelu

Kaiken johtamisen ja kehittämisen ajurina on asiakas: miten juuri tässä myymälässä ja näiden asiakkaiden kanssa toimimme niin, että saavutamme asiakkaiden arvostuksen ja palvelemme parhaalla mahdollisella tavalla. Uskomme, että vahva osaaminen ja hyvä fiilis työyhteisössä ja innostunut asenne asiakaspalveluun näkyvät asiakastyytyväisyytenä. Onnistuminen mitataan jokaisessa asiakaskohtaamisessa. Maailmanluokan asiakaspalvelu on Alkon tekemistä ja henkilöstön palkitsemista ohjaava mittari.