1980-talet: mat som hobby
Kostcirkeln och de första kostrekommendationerna publicerades år 1987. Urvalet av färdigmat ökade. Affärerna började saluföra bland annat nuggets och färdigpizza. Produkter med låg fetthalt, alltså lättprodukter, blev allt vanligare i butikshyllan. Under veckosluten lagade man mat med större hängivelse än på vardagarna.
I många hem blev matlagningen en hobby i vilken även männen deltog. Man lagade med förtjusning amerikanska, kinesiska och andra internationella rätter.
1990-talet: öl och vin till maten
När Finland gick med i EU ökade utbudet av importerade varor dramatiskt. Matprogrammen i TV gjorde finländarna förtrogna med internationella mat- och vintrender. Mikrougnarna blev allt vanligare, vilket möjliggjorde olika mattider inom familjen. Medvetenheten om bland annat laktosintolernas och keliaki skapade nya kostvanor och ökade utbudet av speciallivsmedel i affärerna.
Alkobutikerna blev snabbköp, öl, cider och longdrink dök upp i butikernas och kioskernas hyllor och finländarna började använda öl och vin som måltidsdryck framför allt under veckosluten.
2000-talet: klimatförändringen steg in i matdiskussionen
Decenniet präglades av individuell kost och individuella måltidslösningar. Mat som hobby blev en trend, som fortgår än i dag. Klimatförändringen steg in matdiskussionen, närproducerat blev ett begrepp och ekologiska livsmedel var på allas läppar.
Livsmedelsforskningen blev allt viktigare, livsmedelssäkerheten tillmättes allt större betydelse och de så kallade funktionella livsmedlen (mervärdeslivsmedlen) växte fram. Finländarnas intresse för vin ökade och småningom passerade rödvinet de vita vinerna.
2010-talet: kosten återspeglar vår värdebild
I dag återspeglar kosten och matvanorna i stor utsträckning vår värdebild: Ohälsosamma och oetiskt producerade livsmedel ratas. Man kan faktiskt tala om en ”fri-diet”: laktosfritt, vetefritt, köttfritt, mjölkfritt... Närproducerade inhemska livsmedel står högt i kurs. Import och massproduktion bedöms utgående från etiska värden.
De nya dieterna och kostvalen har påverkat familjemåltiderna och andra gemensamma måltider. Mousserande vin har blivit en trend och vid många av dagens tillställningar skålar man i äkta champagne. Finländarnas intresse för mikrobryggerier och deras produkter ökar stadigt.
Experter: projektchef Johanna Mattila, Brahea-centret vid Åbo universitet, marknadsförings- och kommunikationschef Minna Asunmaa, Matinformation (Ruokatieto)
Text Päivi Brink, foto Otavamedia