Lagstiftningen förklarar ölsortimentet i Sverige

Varför har Systembolaget ett bredare ölsortiment än Alko?

Enligt Alkos kundrådgivare är det svårt att jämföra de svenska och finländska alkoholmonopolens sortiment med varandra. Efterfrågan på öl hos Systembolaget är nästan 25 gånger större än hos Alko, vilket delvis förklaras av ländernas olika alkohollagstiftning.

I Sverige får dagligvaruhandeln saluföra drycker med en alkoholhalt på maximalt 3,5 procent, vilket har lett till att svenskarna handlar lejonparten av sitt öl  (230 miljoner liter) på Systembolaget. Olika undersökningar har visat att Sverige ligger några år före Finland ifråga om ölkultur.

Alko strävar efter att betjäna de finländska ölvännerna så väl som möjligt. År 2013 saluförde Alko 441 olika ölsorter. Hela 152 av dessa var nya produkter, vilket kan anses vara ett betydande antal med tanke på totalsortimentet och efterfrågan.

Alko kartlägger fortlöpande efterfrågan och kundernas önskemål och företaget är mer än tacksamt för både ölvännernas och de vanliga konsumenternas respons och åsikter.

Ölkulturen är på stark frammarsch i Finland och Alko drar sitt strå till stacken för att främja intresset för öl. Företaget utökar sitt sortiment i takt med att efterfrågan ökar.

Mer om öl