”Otroligt fina, alldeles förträffliga, oemotståndliga!”, köksmästare och krögare Henri Alén sparar inte på superlativen när han talar om inhemska råvaror. I synnerhet insjöfisken, viltköttet, skogssvampen och potatisen gör Alén nästan lyrisk.
”Den som har ätit eller tillrett potatis utomlands inser vilken fantastisk råvara den finländska mandelpotatisen är. Ingen kan motstå mandelpotatismos med stekt skogssvamp, en klick smör och rökt insjöfisk. Mer kan man verkligen inte önska”, säger Alén.
Under de senaste två åren har han gjort en djupdykning i den finländska matkulturen och det finländska matarvet. Efterforskningen och resultaten ledde till att Alén och köksmästare Tommi Tuominen grundade konceptrestaurangen Finnjävel. Restaurangen saknar motstycke: Maten och dess historia backas upp av restaurangens inredning, kärl och musikval.
Finnjävel moderniserar den finländska maten
Henri Alén berättar att den finländska matkulturen återspeglar ett segt och uppfinningsrikt folks överlevnadshistoria. Under seklernas lopp har livet i det karga nordliga landet givit upphov till många kreativa lösningar så som kärning, ystning och syrning av mjölk till hållbar surmjölk.
”Om förhållanden hade varit bättre hade många livsmedel nog aldrig sett dagens ljus.”
Restaurang Finnjävel kombinerar det rika finländska matarvet med moderna och innovativa lösningar. Det kreativa köksteamet bjuder på nostalgiska, men samtidigt nya upplevelser baserade på bland annat karelska piroger, kalakukko och dillkött.
Maten växer på våra bakgårdar
Över hälften av restaurangens gäster är utlänningar. Gästernas positiva respons visar att den finländska matkulturen är intressant. Restaurangens mat har fått mycket beröm av bland annat människor som har ätit på toppkrogar i stora världen.
”Vår unika mat finns inte på annat håll i världen”, säger Henri Alén.
Han skulle gärna se att den finländska matens stora potential utnyttjades bättre i exportsammanhang. Vi är inte tillräckligt stolta över vår matkultur, som vi upplever som enkel och självklar. Vi måste mobilisera mod, självsäkerhet och samarbete och marknadsföra vår unika mat med flaggan i topp.
”Finland har en uppsjö av utmärkta råvaror och producenter, men vi inser inte vilken skatt vi sitter på. Den finländska matkulturen kan och bör paketeras så att den appellerar till konsumenter runt om i världen. Vi har kolet – nu gäller det att pressa det till diamanter”, avrundar Henri Alén.
Text Krista Korpela-Kosonen, foto Vesa Tyni