Alkoholi ja uni – unta ei kannata houkutella alkoholilla

Yömyssy ennen nukkumaanmenoa saattaa rentouttaa oloa ja helpottaa nukahtamista. Alkoholi kuitenkin häiritsee ja tuhoaa unen palauttavaa vaikutusta sekä saattaa pahimmillaan aiheuttaa unettomuutta.

Alkoholi ei toimi unilääkkeenä

Alkoholin rentouttava vaikutus yhdestä tai enintään kahdesta ravintola-annoksesta saattaa auttaa nukahtamaan. Tutkimuksen mukaan alkoholin on kuitenkin havaittu vähentävän palauttavan unen määrää jo pieninäkin annoksia. Esimerkiksi 80 kiloinen henkilö menettää viiden alkoholiannoksen jälkeen keskimäärin 45 minuuttia palauttavasta yöunesta ensimmäisen kolmen tunnin aikana. Määrä ei välttämättä kuulosta suurelta, mutta haittavaikutukset kasaantuvat ja voivat vaikuttaa jaksamiseen. Yksilöllinen vaihtelu alkoholin vaikutuksista palauttavan unen määrään voi olla suurta.

Alkoholi aiheuttaa heräilyä ja unettomuutta

Alkoholipitoisuuden noustessa veressä myös sydämen syke nousee. Korkea syke häiritsee osaltaan unen aikaista palautumista ja ylläpitää stressitilaa kehossa. Kun alkoholi poistuu unen aikana elimistöstä, unesta tulee levotonta sekä katkonaista ja herääminen keskellä yötä on selvästi tavallisempaa.

Alkoholin runsas käyttö on yleinen syy unettomuuteen. Edellisenä päivänä käytetty alkoholi aiheuttaa seuraavana iltana vieroitusoireena ahdistuneisuutta, josta voi seurata unettomuutta.

Alkoholi vaikuttaa unen laatuun

Huonosti nukutun yön jälkeen olo on puolikuntoinen ja tehoton. Työt tai opiskelut eivät suju, mieli on masentunut ja ärtyisä. Sen lisäksi, että suorituskyky on heikko ja muisti ja oppiminen heikkenevät, pitkän aikavälin univaje ja stressi altistavat myös monille sairauksille. Alkoholinkäytön vähentäminen tai lopettaminen näkyvät nopeasti unenlaadussa, sillä jo ensimmäisenä yönä ilman alkoholin vaikutuksia palauttavan unen määrä lisääntyy ja olo on aamulla virkeämpi.

Elimistön tottuessa alkoholiin rentouttavan vaikutuksen saaminen vaatii entistä enemmän alkoholia

Toistuvan alkoholinkäytön seurauksena elimistö sopeutuu alkoholiin. Silloin alkoholin rentouttavan vaikutuksen saamiseksi täytyy nauttia entistä enemmän alkoholia. Alkoholinkulutuksen kasvaessa myös haittavaikutukset kasvavat ja nostavat esimerkiksi sairausriskiä. Lue lisää alkoholin haitoista ja alkoholisairauksista.

Alkoholinkäyttö lisää kuorsaamista

Alkoholin rentouttava olotila vaikuttaa koko kehoon. Kun ylähengitysteiden lihakset rentoutuvat, aiheuttaa se usein kuorsausta. Samalla lisääntyy riski hengityskatkoksiin eli uniapneaan.

Hyvän yöunen ja tehokkaan palautumisen kannalta olennaista on, että keho ehtii polttaa nautitun alkoholin kokonaan ennen nukkumaan menoa. 

Lue lisää alkoholin palamisesta ja poistumisesta.

Miten alkoholi vaikuttaa uneen ja palautumiseen?

Alkoholinkäytöllä on jo pieninä annoksina vaikutusta terveyteen, esimerkiksi unenlaatuun ja urheilusta palautumiseen. Alkon viestintäjohtaja Maritta Iso-Aho lähti selvittämään urheilulääkäri Pippa Laukan johdolla omaa hyvinvointiaan ja sekä pohtimaan alkoholin vaikutuksia uneen ja palautumiseen. Millaiset tulokset olivat ja yllättivätkö ne aktiivisesti arjessa liikkuvan viestintäjohtajan? Katso video Marittan testituloksista.

Lisäksi Maritta haluaa haastaa kaikki suomalaiset liikkumaan – edes vähän. Sillä jo pieni liikkuminen edistää hyvinvointia ja jaksamista. Kun suomalaiset voivat hyvin, yhteiskuntakin voi paljon paremmin.

Artikkelin lähteet:
Helsingin Sanomat
Päihdelinkki