Alkoholi ja urheilu eivät sovi yhteen

Alkoholin nauttiminen ennen urheilua ei ole suositeltavaa, sillä alkoholi vaikuttaa aivoihin heikentäen koordinaatiokykyä ja tasapainoa sekä lisäten kömpelyyttä. Humala myös lisää loukkaantumis- ja tapaturmariskiä. Krapulassa urheilu altistaa sydämen rytmihäiriöille.

Miten alkoholi vaikuttaa urheiluun?

Alkoholi vaikuttaa kehoon monin eri tavoin heikentäen urheilusuoritusta ja liikkumisen positiivia vaikutuksia:

  • Alkoholi nostaa verensokeria, joka kuitenkin laskee sitten tavallista matalammalle tasolle. Laskeva verensokeri tarkoittaa, että elimistöllä on käytössä vähemmän energiaa kestävyysliikunnalle.
  • Alkoholi lisää virtsaneritystä ja kuivattaa kehoa, jolloin nestehukan vaara kasvaa.
  • Veren maitohapot hajoavat maksassa normaalia hitaammin alkoholin vaikutuksen alaisena. Kehoon kertyneiden maitohappojen myötä liikunta käy raskaaksi. Lihakset väsyvät normaalia nopeammin, ja sydämen pumppausteho heikkenee.
  • Pintaverenkierto kiihtyy alkoholin nauttimisen seurauksena ja sen myötä lihasten aineenvaihdunta hidastuu. Urheilu alkoholin vaikutuksen alaisena on siis tehotonta ja jopa vaarallista.
  • Alkoholi heikentää erityisesti tarkkuutta, reaktioaikaa, tasapainoa ja voimaa. Heikentynyt toimintakyky lisää tapaturma- ja rasitusvammariskiä.
  • Alkoholi heikentää suorituskykyä heti alkoholin nauttimisen jälkeen ja suorituskyky on huono vielä seuraavana päivänäkin.

Alkoholi ei ole hyvä palautusjuoma

Alkoholi vaikuttaa kehon lämmönsäätelyyn ja kuivattaa kehoa. Siksi se ei sovi palautusjuomaksi, vaan voi hidastaa kehon palautumista. Lisäksi illan aikana juotu alkoholi häiritsee ja tuhoaa unen palauttavaa vaikutusta sekä saattaa pahimmillaan aiheuttaa unettomuutta. Lue lisää alkoholin vaikutuksista uneen.

Krapulassa urheilu ei kannata

Krapulassa urheilu heikentää urheilusuoritusta merkittävästi. Silloin veren sokeripitoisuus on alhainen, josta voi seurata uupumista tai jopa tajuttomuutta rankan liikuntasuorituksen aikana. Lisäksi sydämen syke ja verenpaine ovat normaalia korkeammat, mikä tekee liikunnasta raskaampaa. Krapula voi aiheuttaa sydämen rytmihäiriöitä täysin terveellekin ihmiselle. Runsaan alkoholinkäytön jälkeen onkin syytä pitää yksi tai jopa kaksi lepopäivää ennen urheilua. Lue lisää krapulasta.

Lähteet:
Päihdelinkki
Ylioppilaiden terveydenhoitosäätiö YTHS