Palvelut yrityksille - usein kysytyt kysymykset

Täältä löydät vastaukset yleisimpiin yrityspalveluitamme koskeviin kysymyksiin. Olethan yhteydessä asiakaspalveluumme, jos et löydä vastausta kysymykseesi.


Rekisteröityminen verkkokauppaan

Verkkokaupasta tilaaminen ja toimitukset

Laskutus

Anniskelu

Kuinka voin rekisteröidä yritykseni verkkokaupan asiakkaaksi?

Yritystilin luomiseen tarvitaan:

  • Henkilö, jolla on yrityksen nimenkirjoitusoikeus. Tarkistamme tiedot kaupparekisteristä.
  • Henkilökohtaiset suomalaiset verkkopankkitunnukset. Henkilökohtaisia verkkopankkitunnuksia käytetään iän ja nimenkirjoitusoikeuden varmistamiseen. Tämän takia, älä käytä yrityksen pankkitunnuksia.
  • Yrityksen Y-tunnus. Syötä edustamasi yrityksen Y-tunnus muodossa 1234567-8
  • Vähintään 18 vuoden ikä.

Rekisteröidy verkkokauppaan


Tarvitsetko apua rekisteröitymisessä? Tavoitat asiakaspalvelun ma–pe klo 9–21 ja la klo 9–18 chatin kautta, numerosta 020 692 772 (ppm/pvm) tai sähköpostitse: asiakaspalvelu@alko.fi

Huom. jos edustamasi yritys tai yhteisö ei ole kaupparekisterissä, katso ohjeemme yritystilin avaamiseen.

Takaisin ylös. 

Miksi rekisteröitymiseen tarvitaan henkilökohtaiset verkkopankkitunnukset?

Jokaisen verkkokaupan käyttäjän tulee ennen ensimmäistä tilaustaan tunnistautua kertaluonteisesti henkilökohtaisilla verkkopankkitunnuksilla. Tunnistautumisen yhteydessä tarkistamme lain edellyttämällä tavalla jokaisen käyttäjän iän ja henkilöllisyyden. Toimintatapa koskee tasapuolisesti kaikkia verkkokaupassamme asioivia asiakkaita. 

Takaisin ylös. 

Edustamani yritys tai yhteisö ei ole kaupparekisterissä, kuinka voin rekisteröityä?

Jos päättäjätietoja ei löydy kaupparekisteristä, avaamme yritystilin puolestanne. Tällaisia toimijoita ovat muun muassa yhdistykset, järjestöt, seurakunnat, kunnat ja oppilaitokset. Katso ohjeemme yritystilin avaamiseen.

Takaisin ylös. 

Kuinka saan lisättyä tilillemme käyttäjiä?

Henkilöstä, joka rekisteröi yrityksen verkkokauppaan, tulee automaattisesti tilin pääkäyttäjä. Pääkäyttäjä voi kutsua muita käyttäjiä ja hallinnoida heidän oikeuksiaan.

Näin kutsut tilille lisää käyttäjiä:

  • Kirjaudu tilillesi sisään, klikkaa ylälaidasta nimeäsi ja siirry Oma Alkoon.
  • Paina Käyttöoikeudet-painiketta
  • Paina Lisää käyttäjiä -painiketta
  • Täydennä käyttäjän tiedot, ja valitse tarvittaessa käyttäjäkohtaiset anniskeluluvat. Huom. Uuden käyttäjän sähköpostiosoite ei saa olla käytössä toisella tilillä. Jos saat ilmoituksen, että sähköpostiosoite on jo käytössä, pyydä henkilöltä toista osoitetta tai pyydä häntä vapauttamaan esim. työsähköpostiosoitteensa yritystilin käyttöön.
  • Voit määritellä käyttäjälle joko tilaajakäyttäjän tai pääkäyttäjän oikeudet
  • Käyttäjä saa sähköpostilinkin, joka on voimassa 24 h. Jos linkki vanhentuu, saat uuden linkin painamalla verkkokaupan kirjautumisikkunan Unohditko salasanan? - linkkiä. Tai syöttämällä sähköpostiosoitteen, johon olet saanut kutsun suoraan osoitteessa: https://www.alko.fi/unohtuikosalasana
  • Tämän jälkeen uuden käyttäjän on tunnistauduttava kertaluontoisesti henkilökohtaisilla verkkopankkitunnuksilla.

Takaisin ylös. 

Verkkokaupasta tilaaminen ja toimitukset

Näkeekö yritystilin pääkäyttäjä muiden käyttäjien tekemiä tilauksia?

Ei näe, jokainen käyttäjä näkee vain omat tilauksensa.

Takaisin ylös. 

Onko verkkokaupasta mahdollista tilata laskulle ja noutaa tilaus myymälästä vielä samana päivänä? 

Verkkokauppaan rekisteröitynyt yritysasiakas voi halutessaan maksaa verkkokauppaostoksensa laskulla, mutta tilausta ei ole mahdollista noutaa myymälästä samana päivänä. Toimitamme tilaukset nopeimmillaan kahdessa arkipäivässä suoraan yritysosoitteeseen tai vaikkapa suoraan juhlapaikalle. Tilauksen voi toki halutessaan noutaa myös myymälästä. Lisämaksusta (9€) on verkkokaupasta mahdollista tilata tuotteita myymälään nopeimmillaan 1 -3 arkipäivässä. Lue lisää verkkokaupan toimitusajoista.

Takaisin ylös. 

Kuinka saan verkkokaupasta kuitin kirjanpitoa varten?

Tilauksestasi saatu tilausvahvistus on kirjanpitoon käyvä kuitti.

Takaisin ylös. 

Voiko joku muu vastaanottaa tilaukseni?

Kun tilaus toimitetaan yritysosoitteeseen, tulee tilauksen vastaanottajalla olla esittää aina tilausvahvistus, sekä henkilöllisyystodistus. Tilauksen voi vastaanottaa siis kolmas osapuoli, jos olet välittänyt hänelle tilausvahvistuksen ja hänellä on oma henkilöllisyystodistus mukanaan.

Takaisin ylös. 

Mihin voin ilmoittaa lisätietoja tilaukseeni liittyen?

Mikäli haluat ilmoittaa lisätietoja tilaukseesi liittyen, lisätiedot voit lähettää osoitteeseen asiakaspalvelu@alko.fi. Kuulemme mielellämme etukäteen erityistarpeista toimitukseen liittyen, esimerkiksi jos toimituspaikkaan vaaditaan kulkulupa tai toimituspaikkan liittyy muita erityishuomioita. Liitäthän viestiisi mukaan tilausnumeron.

Takaisin ylös. 

Mitkä Alkon verkkokaupan tuotteista myydään lahjapakkauksessa? 

Löydät lahjapakkauksissa myytävät tuotteet verkkokaupan tuotteet-osion pakkausvalikosta. Mikäli haluat tilata verkkokaupastamme lahjapakkaukseen pakattuja tuotteita suurempia määriä, suosittelemme varmistamaan tuotteen saatavuuden asiakaspalvelustamme.   

Laskutus

Onko verkkokaupassa laskutuslisä?

Kyllä, laskutuslisä on 11 €.

Takaisin ylös. 

Näkyykö verkkokaupan laskulla tilatut tuotteet?

Kyllä, näet laskulla tilaamasi tuotteet.

Takaisin ylös. 

Laskussani on väärä vastaanottaja. Miten voin muuttaa tiedon jälkikäteen?

Lasku muodostuu automaattisesti annettujen tietojen perusteella, eikä niitä voi muuttaa jälkikäteen.

Takaisin ylös. 

Toimiiko verkkokaupassa verkkolasku?

Palvelussa on myös verkkolaskumahdollisuus.  

Takaisin ylös. 

Anniskelu

Miten ilmoitan anniskelulupanumeron verkkokaupassa? 

Yrityksen rekisteröityessä verkkokauppaan järjestelmä hakee automaattisesti Valvirasta tiedon mahdollisesta anniskelulupanumerosta yrityksen Y-tunnuksen perusteella. Anniskelulupanumeroa ei siis tarvitse erikseen kirjata verkkokauppaan.

Takaisin ylös.