Usein kysytyt kysymykset Alkon verkkokaupasta ja OmaAlko-tunnuksesta

Täältä löydät vastaukset yleisimpiin Alkon verkkokauppaan ja OmaAlko-tunnukseen liittyviin kysymyksiin. Olethan yhteydessä asiakaspalveluumme, jos et löydä vastausta kysymykseesi.

Asiointi verkkokaupassa - usein kysytyt kysymykset  

OmaAlko-tunnus  - usein kysytyt kysymykset  

Mikä on OmaAlko-tunnus?

Miten luon OmaAlko-tunnuksen?

Miksi sähköpostiosoite pitää vahvistaa?

Miten kirjaudun OmaAlko-tunnuksella?

Mitä tarkoittaa kirjautuminen ilman salasanaa?

Miksi kirjautuminen ei onnistu, vaikka käytän vanhaa salasanaani?

Miksi minun pitää hyväksyä käyttöehdot?

Mitä tietoja minusta tallennetaan ja mihin tarkoituksiin niitä käytetään?

Miten kauan tietojani säilytetään?  

Miten perun uutiskirjeen tilaamisen?

Miten voin poistaa OmaAlko-tunnuksen?

OmaAlko-tunnus - ongelmatilanteet

Kirjautuminen ei onnistu.

En muista käyttäjätunnustani.

Salasanan vaihtaminen.

Yritän kirjautua palveluun, mutta en ole saanut antamaani sähköpostiin vahvistuskoodia tai se ei toimi.

Miten vaihdan omista tiedoistani sähköpostin tai puhelinnumeron?  

Miten teen tilauksen Alkon verkkokaupassa?

Alko.fi:ssä ja mobiilisovelluksessamme yli 11 000 tuotteen valikoimamme on ulottuvillasi. Voit tutustua tuotteisiin, vertailla niitä ja tehdä ostoksia juuri silloin, kuin itsellesi sopii. Selaile tuotteitamme ja valitse haluamasi. Lisää tuotteet ostoskoriin ja siirry kassalle valitsemaan toimitus- ja maksutapa. Sinua pyydetään tunnistautumaan verkkopankkitunnuksillasi ennen kassalle siirtymistä. Jos tunnistautumisen yhteydessä luot itsellesi käyttäjätunnuksen, voit jatkossa asioida kirjautumalla sähköpostiosoitteellasi ja valitsemallasi salasanalla. Lue lisää verkkokaupasta. Jos olet yritysasiakas, lue lisää täältä.

Täältä pääset Alkon verkkokauppaan >

Takaisin ylös


Miten saan asiakaspalveluun yhteyden Alkon verkkokaupassa?

Palveluneuvojiimme saat yhteyden ma–pe 9–21 ja la 9–18:

  • chatissa
  • puhelimitse 020 692 771 (ppm/pvm),
  • sähköpostilla: asiakaspalvelu@alko.fi
  • palautelomakkeella.

Palvelemme sinua mielellämme niin tuotteisiin, verkkokauppaan, kuin juoma- tai lahjasuosituksiin liittyvissä kysymyksissä. Oletko suunnittelemassa juhlia? Autamme myös juomien menekin arvioimisessa ja menulle sopivien juomien valinnassa.

Takaisin ylös

Miten ja mistä noudan verkkokauppatilauksen? 



Kun saat saapumisilmoituksen tekstiviestillä ja sähköpostilla, voit käydä noutamassa tilauksesi myymälästä tai noutopisteestä. Tilaus luovutetaan tilausnumeroa ja henkilöllisyystodistusta vastaan.  

Jos noudat jonkun toisen tekemän tilauksen, on sinulla oltava henkilöllisyystodistuksen lisäksi mukanasi myös tilausvahvistus joko sähköisenä tai paperiversiona. Lisätietoa verkkokaupasta.   

Takaisin ylös

Saanko Alkon kautta kotiinkuljetuksen ostamilleni alkoholijuomille?


Suomen alkoholilain mukaan alkoholin vähittäismyyntiä saa harjoittaa vain luovuttamalla alkoholijuomat asiakkaalle hyväksytyssä vähittäismyyntipaikassa. Siten alkoholin kotiinkuljetus kuluttajille ei Suomessa ole mahdollista.

Takaisin ylös

Miten teen lahjatilauksen? 

 

Verkkokaupan rekisteröityneet asiakkaat voivat tilata tuotteita lahjaksi toiselle henkilölle. Tällöin lahjatilaus toimitetaan valitsemaasi myymälään tai noutopisteeseen, josta lahjan saaja voi käydä ne noutamassa. Tilaus tehdään Alkon verkkokaupassa. Voit lisätä mukaan myös oman henkilökohtaisen viestisi.

Lahjatilauksiin pätevät samat toimintatavat kuin muussakin asioinnissa. Mietoja alkoholijuomia vastaanottavan tulee olla vähintään 18-vuotias ja vahvoja (yli 22 %) alkoholijuomia vastaanottavan tulee olla vähintään 20-vuotias. Huomioithan, että myyjän kanssa tehtävissä verkkokauppatilauksissa ei voi tilata lahjaksi. Tutustu lahjatilaukseen.  

Takaisin ylös

Miten tilaan tuotteita verkkokaupasta, jos paikkakunnallani ei ole Alkoa? 

Voit tilata tuotteita myös noutopisteisiimme. Noutopisteet ovat paikallisia yhteistyökumppaneitamme paikkakunnilla, joilla ei ole Alkon myymälää. Voit tehdä tilauksen verkkokaupasta ja valita noutopaikaksi haluamasi noutopisteen. Katso kaikki noutopisteemme

Takaisin ylös

Mikä on OmaAlko-tunnus?  

OmaAlko-tunnuksen avulla kirjaudut turvallisesti Alkon digitaalisiin palveluihin alko.fi:hin ja mobiilisovellukseen. Kirjautumalla saat monia etuja, jotka helpottavat asiointiasi niin myymälässä kuin verkossa. Voit lukea lisää kirjautumisen hyödyistä täältä.

Takaisin ylös

Miten luon OmaAlko-tunnuksen?  

Pääset luomaan tunnuksen helposti sivuston oikeasta ylänurkasta.  

  • Tunnuksen luominen alkaa, kun syötät ruutuun sähköpostiosoitteesi  
  • Lähetämme sähköpostiisi kertakäyttöisen vahvistuskoodin  
  • Syötä koodi ruutuun ja paina vahvista  
  • Tämän jälkeen pääset luomaan oman salasanasi. Samassa yhteydessä voi halutessasi tilata Alkon uutiskirjeen.  
  • Tämän jälkeen uusi tilisi on valmis. Jos haluat, voit tässä yhteydessä antaa meille muutamia lisätietoja, kuten nimesi ja puhelinnumerosi. Tietojen avulla nopeutat mm. ensimmäisen verkkokauppatilauksesi tekoa.   

OmaAlko-tunnuksen avulla voi kirjautua sekä alko.fi:n että mobiilisovelluksemme, Alko-äppiin. Ilmaisen sovelluksen voit ladata App Storesta ja Google Play -sovelluskaupoista.  

Huomioithan, että sinun tulee olla 18 vuotta luodaksesi tunnuksen.  

Takaisin ylös

Miksi sähköpostiosoite pitää vahvistaa?  

Tunnuksen luomisen yhteydessä saat antamaasi sähköpostiosoitteeseen vahvistuspyynnön. Tällä varmistamme, että osoite on toimiva ja sinä olet sähköpostiosoitteen omistaja.  Luodessasi uutta OmaAlko-tunnusta, lähetämme sähköpostiisi kertakäyttöisen vahvistuskoodin. Syötä koodi ja paina vahvista. 

Takaisin ylös

Miten kirjaudun OmaAlko-tunnuksella?  

Kirjautumiseen on kaksi vaihtoehtoa. Voit kirjautua sisään joko (1) ilman salasanaa sähköpostiin lähetettävän koodin avulla tai (2) omalla sähköpostillasi ja salasanallasi.   

Jos valitset kirjautua ilman salasanaa, lähetämme sähköpostiisi koodin. Kopioi koodi talteen sähköpostistasi ja syötä koodi ruutuun. Tämän jälkeen paina kirjaudu ja pääset kirjautumaan sisään.   

Jos kirjaudut omalla sähköpostillasi ja salasanallasi, syötä sähköpostiosoitteesi ja salasanasi kenttiin ja pääset kirjautumaan sisään. 

Takaisin ylös

Mitä tarkoittaa kirjautuminen ilman salasanaa?  

Jos valitset kirjautua ilman salasanaa:  

  • Lähetämme sähköpostiisi koodin.   
  • Kopioi koodi talteen sähköpostistasi ja syötä koodi ruutuun.   
  • Tämän jälkeen paina kirjaudu ja pääset kirjautumaan sisään.   
  • Kirjautumistapa on kätevä etenkin silloin, jos olet unohtanut alkuperäisen salasanasi. 

Takaisin ylös

Miksi kirjautuminen ei onnistu, vaikka käytän vanhaa salasanaani?  

Olemme päivittäneet salasanavaatimuksia. Jos et ole vaihtanut salasanaasi 05.02.2025 jälkeen, tulee sinun vaihtaa se ennen sisäänkirjautumista. Voit myös valita Kirjaudu ilman salasanaa -vaihtoehdon. Haluamme tarjota asiakkaillemme mahdollisimman turvallisen tavan kirjautua Alkon digitaalisiin palveluihin. Näin ollen olemme myös päivittäneet salasanavaatimuksia vastaamaan yleisiä salasanojen tietoturvavaatimuksia.

Takaisin ylös

Miksi minun pitää hyväksyä käyttöehdot?  

Ehdoilla määritämme, miten tarjoamaamme palvelua voi käyttää. Haluamme, että palveluamme käytetään vain siihen, johon se on tarkoitettu. Käyttöehdot ohjaavat palvelun käyttöä ja ovat yhtenäiset kaikille käyttäjille. Ehtoja ei ole pakko hyväksyä mutta silloin et myöskään voi käyttää tarjoamaamme verkkopalvelua. Lue käyttöehdot.

Takaisin ylös

Mitä tietoja minusta tallennetaan ja mihin tarkoituksiin niitä käytetään? 

Tallennettavat tiedot ja niiden käyttötarkoitukset ovat kuvattuna tietosuojaselosteella. Lue tietosuojaseloste.

Takaisin ylös

Miten kauan tietojani säilytetään?  

Tallennettavien tietojen säilytysajat ovat kuvattuna tietosuojaselosteella. Lue tietosuojaseloste.

Takaisin ylös

Miten perun uutiskirjeen tilaamisen?  

Voit perua uutiskirjeen tilauksen kätevästi sähköpostin lopussa olevasta linkistä tai Omat tiedot -osiosta, kirjautuessasi sisään OmaAlko-tunnuksilla.

Takaisin ylös

Miten voin poistaa OmaAlko-tunnuksen?  

Voit pyytää OmaAlko-tunnuksen poistamista Omat tiedot-osiosta, kohdasta Tietosuojapyynnöt. Asiakaspalvelumme on sinuun yhteydessä viikon sisään pyynnöstä.

Takaisin ylös

OmaAlko-tunnus - ongelmatilanteet

Kirjautuminen ei onnistu  

Olemme päivittäneet salasanavaatimuksia. Jos et ole vaihtanut salasanaasi 05.02.2025 jälkeen, tulee sinun vaihtaa se ennen sisäänkirjautumista. Voit myös valita Kirjaudu ilman salasanaa –vaihtoehdon.  

Takaisin ylös

En muista käyttäjätunnustani  

Käyttäjätunnuksesi on sähköpostiosoite, jolla olet luonut tunnuksesi tai jonka olet vaihtanut sähköpostiosoitteeksi omissa tiedoissasi.  

Jos olet unohtanut millä sähköpostiosoitteella olet luonut tunnuksen, voit joko kokeilla asettaa uuden salasanan tai kokeilla kirjautua kertakäyttöisellä koodilla. Sähköpostiisi tulee joko ohjeet salasanan vaihtoon tai kertakäyttöinen koodi, mikäli antamasi sähköpostiosoite oli oikein.   

Voit myös ottaa yhteyttä asiakaspalveluun.

Takaisin ylös

Miten vaihdan salasanan?  

Salasanan vaihtaminen onnistuu tästä linkistä. 

Takaisin ylös

Yritän kirjautua palveluun, mutta en ole saanut antamaani sähköpostiin vahvistuskoodia tai se ei toimi. Miten pääsen kirjautumaan?  

Varmista, että annoit oikean sähköpostiosoitteen ja pyydä uudelleen vahvistuskoodin lähetystä. Tarkista tarvittaessa myös sähköpostitilisi roskaposti-/mainos- ym. kansiot.   

Jos kirjautuminen ei edelleenkään onnistu, ota yhteyttä Alkon asiakaspalveluun.

Takaisin ylös

Miten vaihdan omista tiedoistani sähköpostin tai puhelinnumeron?  

Kirjaudu Alko.fi:hin. Omat tiedot -sivulla näet asiakastiedoissasi olevan sähköpostiosoitteen. > Klikkaa ”Muokkaa”-painiketta > Anna sähköpostiosoite ja klikkaa ”Vahvista” > Avaa sähköpostiisi lähetetty vahvistusviesti ja ota talteen vahvistuskoodi > anna vahvistuskoodi.  

Puhelinnumeron voit vaihtaa Omat tiedot -sivulla asiakastiedoistasi. Puhelinnumeron vaihtaminen ei vaadi vahvistuskoodia.

Takaisin ylös